Verwarringsgevaar De vraag naar verwarringsgevaar hangt af van verschillende factoren, waaronder de mate waarin de betrokken tekens overeenstemmen. De globale beoordeling van het verwarringsgevaar moet, wat de visuele, auditieve of begripsmatige gelijkenissen van de betrokken merken betreft, berusten op de totaalindruk die door de merken wordt opgeroepen, en daarbij moet onder meer rekening worden gehouden met de onderscheidende en dominerende bestanddelen ervan. De visuele en fonetische gelijkenis tussen twee tekens kan worden geneutraliseerd door begripsmatige verschillen, zodat sprake lijkt te zijn van ‘communicerende vaten’. Voorwaarde is dat ten minste een van de betrokken tekens voor het relevante publiek een duidelijke en vaste betekenis heeft, die dit publiek dus onmiddellijk kan begrijpen. Bij de globale beoordeling van het verwarringsgevaar mag ook rekening worden gehouden met de bijzonder grote mate van oplettendheid waarvan de consumenten blijk geven bij de aankoop van een bepaalde categorie waren (zoals personenauto’s).

TT: HvJ in Picasso/Picaro gekomen is met de zgn. neutralisatieleer: auditieve en visuele overeenstemming kan geneutraliseerd worden door een teken dat voor het publiek een duidelijke en vaste betekenis heeft die dit publiek onmiddellijk kan begrijpen. (zie r.o. 39).

KB 350/351/359/364

Zie Puma/Sabel